Mrs. Petreas Fashion Mysteries!

mrs-petreas-fashion-mysteries1mrs-petreas-fashion-mysteries2mrs-petreas-fashion-mysteries3mrs-petreas-fashion-mysteries4

Bildresultat för miss fishers murder mysteries

Dagens inspiration kommer från en häftig TV-serie. Den heter ”Miss Fisher´s murder mysteries”, kommer från Australien och det har spelats in tre säsonger åren 2011-2015. Serien är baserad på noveller av den australiska författaren Kerry Greenwood.

Huvudkaraktären är den förmögna damen Phryne Fisher (spelad av Essie Davis) och serien utspelas i 1920-talets Melbourne. Phryne Fisher har tjänstgjort som sjukvårdare i Första världskriget, varit krokimodell i Paris, rest jorden runt etc. Hon är uppvuxen under knappa förhållanden men efter krigsslutet 1918 har alla männen på hennes mors sida av släkten dött och Phryne får ärva adelstiteln ”Hon” (honourable). Med titeln följer även en stor förmögenhet och hon har därför levt ett bekymmerslöst liv i 10 år innan serien börjar.
Hon älskar snabba bilar, flygplan och män (!). Hon är mycket vacker, har en enastående smak och stil (som jag bara älskar) är social, lättsam, glamorös och mycket charmig. Hon har otaliga tillfälliga förbindelser med diverse män (som ibland är mer eller mindre insyltade i hennes mordutredningar) och har naturligtvis en pistol i guld. Hon hamnar ständigt i konflikt med polischefen Jack Robinson, som mer eller mindre motvilligt låter henne hjälpa till i utredningarna och som hon sedermera föga överraskande faller för.

Se serien om du har möjlighet att streema den (sista avsnittet visades tyvärr på TV i förra veckan). Jag rekommenderar den starkt. Den är trevlig och underhållande och, eftersom jag blir väldigt inspirerad av Phrynes stil, tänkte jag göra en ”look a like” idag…

Jag tycker att jag lyckades jättebra med det.

Ett stort tack till er alla som delar, gillar och kommenterar mina inlägg. Det uppskattar jag väldigt mycket.

Ha en underbar dag och vi ses snart igen.

Kram

/Noni :0)

Kommentera

